Deel jouw ervaring!
Hallo,
Ik heb een VGN-FZ21M en deze bevalt goed.
Echter wil ik deze ook gebruiken om testen te doen voor mijn werk met Server 2008 en Hyper-V.
Voor Hyper-V moet echter Virtualization aan staan ( Vx ) maar deze optie kan ik niet vinden in de BIOS.
Heeft iemand deze wel al gevonden, of een mannier om dit aan te zetten.
Op mijn DELL laptop zit die optie er gewoon in.
Met het programma securable heb ik getest en de processor kan het alleen de BIOS blokeerd het.
Vast bedankt.
Aangezien het toch een dure laptop is die je ook niet makkelijk verkoopt heb ik zelf maar de aanpassing gedaan in de BIOS. Voor mensen die hetzelfde willen doen, hierbij de stapppen:
Ook met mijn mooie Sony werkt dit nu
Heb even moeten hacken, maar het werkt.
Wat je doet is het volgende:
· Je download HP USB Disk Storage Format Tool (http://www.bootdisk.com/plan040109/hpflash1.zip)
· Je download Virtual Floppy Driver (http://chitchat.at.infoseek.co.jp/vmware/vfd21-080206.zip)
· Je download een boot flop image (http://www.bootdisk.info/modules.php?modid=1&action=download&id=55)
· Je instaleert en start de Virtual Floppy Driver en initieert de floppy drive (Run as Admin)
· Je installeert de boot flop image op de virtuele floppy drive
· Je installeert en start de HP USB Disk Storage Format Tool ( Run as Admin )
o Je geeft aan dat je FAT32 wil formateren
o Je geeft aan dat je wilt Quick Formateren
o Je geeft aan dat je een DOS Startup disk wilt hebben
§ Je gebruikt hievoor de bestanden op de virtuele flopdrive
o Je klikt op start
· Daarna kopieer je SYMCMOS.EXE naar de USB Drive (ftp://ftp.supermicro.com/utility/Phoenix_bios_utility/SYMCMOS.EXE)
· Daarna kopieer je pedit naar de USB Drive (http://www.flaxfx.com/dwl/pedit.zip )
· Je start de computer vanaf de USB
· Je geeft het volgende commandos in:
o symcmos -v2 -lcmos.sav
o pedit\pedit.exe cmos.sav
§ Pas het register aan van 0000 naar 0001 op de volgende plek (afhankelijk van je laptop model)
§ SONY MODEL BIOS VERSION REGISTER
========== ============ ========
SZ1XP reg 0399
GN-SZ370 R0096N0 reg 0399
VGN-AR21S R200J6 reg 0195
VGN-AR51SU R1050J8 reg 027f
vgn-FE890 R0200J3 reg 0195
VGN-AR670 R1050J8 reg 027f
VGN-FZ21M reg 02CD
VGN-FZ180E R0050J7 reg 02D3
VGN-FZ11ZR R0050J7 reg 02D3
VGN-FZ280E R1120J7 reg 02CD
§ Sla de wijzigingen op ( Alt-F Save )
§ Sluit pedit af ( alt-x )
o symcmos -v2 -ucmos.sav
·Cold Reboot het systeem en virtualisation staat aan.
Dat was een lesje uit de reeks BIOS hacken voor beginners 😛
Uit de serie gebruiken wat SONY niet levert
Hallo speedyb,
hopelijk werkt deze procedure voor jou, maar dit is zeker niet de procedure voor alle modellen. Als er ook maar iets fout gaat bij het flashen van de BIOS en Sony detecteert bij een reparatie hiervoor dat dit probleem veroorzaakt is door handelingen die niet door Sony toegelaten waren, zal de reparatie zeker en vast buiten garantie genomen worden.
Dat gezegd zijnde, bedankt voor de informatie
Gorecki
Hallo Gorecki,
Deze procedure werkt voor mij. Ik heb de informatie van meerdere websites samen gevoegd en het uitgeprobeerd. Deze procedure zou moeten werken voor alle modellen in de lijst.
Mocht het fout gaan, dan hoef je niet meteen terug te gaan naar Sony. Ten eerste krijg je daar toch niet de support die je wilt, maar ten tweede kun je het makkelijk zelf weer oplossen.
Benodigdheden:
- Schroevendraaier
- Durf
Je haalt de schroeven eruit, haalt het keyboard eruit en maakt de batterij ( dus niet de accu ) los. daarna wacht je ongeveer een minuut en stopt de batterij er weer in. De BIOS is dan weer Factory Default.
Suc6 mocht je het gaan proberen....
En wat betreft mijn garantie..... Die was volgens SONY al verlopen.... na 13 maanden.... dacht toch echt dat het 2 jaar was, maar SONY meent van niet...
Grtz,
Bas
Nog wat bijkomende info voor zij die virtualisation willen activeren
Vooraleer je kan opstarten vanaf een USB-Stick (toch op mijn VGN-FZ21M) moet je dit eerst nog activeren in het BIOS :
- Start je laptop op terwijl je op F2 drukt (zo ga je in je BIOS)
- Ga naar het tabblad ADVANCED
Daar zet je external drive boot op enabled
- Ga naar het tabblad EXIT
Exit setup (Save configuration changes and exit now - YES)
Je kan trouwens ook een opstartbare boot USB-Stick maken zonder de Virtual Floppy Driver
1. Je download HP USB Disk Storage Format Tool
2. DOS Startup disk bestanden kan je downloaden via http://www.tinyurl.com/dossysteem
3. deze unzip je naar een locatie naar keuze
4. Je installeert en start de HP USB Disk Storage Format Tool volgens de instructies van speedyb maar je verwijst naar de locatie waar je de gedownloade dosbestanden hebt ge-unzipped
5. volg hierna weer de instructies van speedyb
Getest en werkend op mijn laptop .
Maar zoals steeds : gebruiken indien je dit écht nodig hebt
Dank aan speedyb voor de tip
Hallo KdsOne,
Ik wist niet meer dat het op mijn laptop uit stond toen ik hem kocht... Ik werk veel met Bootable USB Disks...
De Virtual Floppy Driver had ik wel nodig vanuit Windows 7. Windows Vista of Windows XP heb ik niet geprobeerd. Maar scheelt wel weer een aantal stappen...
Bedankt voor de aanpassing. Zo helpen we iedereen waar SONY achterblijft