Deel jouw ervaring!
Hallo,
Ik heb een VGN-FZ21M en deze bevalt goed.
Echter wil ik deze ook gebruiken om testen te doen voor mijn werk met Server 2008 en Hyper-V.
Voor Hyper-V moet echter Virtualization aan staan ( Vx ) maar deze optie kan ik niet vinden in de BIOS.
Heeft iemand deze wel al gevonden, of een mannier om dit aan te zetten.
Op mijn DELL laptop zit die optie er gewoon in.
Met het programma securable heb ik getest en de processor kan het alleen de BIOS blokeerd het.
Vast bedankt.
Hi speedyb,
Sony ondersteunt geen virtualisatie op hun notebooks. Dit wordt ook vermeld op de specificaties-pagina op VAIO-Link.
Gorecki
Had ik dat maar geweten voor ik hem kocht......
Maar zonder gekheid... Ik vind wel dat de FZ21M veel niet ondersteund.
Veel is niet instelbaar... En voor die prijs had je dat wel mogen verwachten...
Maar ja volgende keer beter....
Bedankt voor de informatie in ieder geval en de link..
Hallo,
Aangezien de VAIO geen Virtualizatie ondersteund ( tenminste de BIOS niet ) hebben de eigenaren van deze laptop een probleem als ze Windows 7 willen gaan gebruiken. Windows 7 heeft een nieuwe feature die XP Compatibility heet. Deze functionaliteit veresit dat het virtualizatie bit aanstaat in de BIOS.
Toch jammer dat Sony dit vooralsnog niet ondersteund. Ik ben druk aan het testen met Windows 7 maar kan dus niet alles testen.....
Erg jammer....
Heeft iemand een andere oplossing / workarround hiervoor?
Grtz,
Bas
Hi Bas,
je hebt gelijk dat Sony tot nu toe geen ondersteuning biedt voor VT. Met de komst van Windows 7 en de geintegreerde XP modus, kunnen we enkel hopen dat Sony dit zal beginnen ondersteunen.
Het grote probleem vermoed ik is dat als Sony VT-enabled BIOS-bestanden begint aan te bieden, ze ook ondersteuning zal moeten beginnen bieden voor deze functie... en ik vrees dat daar nu net het schoentje wringt. Dit zijn meestal heel complexe configuraties met 1001 mogelijkheden (en dus ook 1001 potentiele vragen en problemen) en ik kan me inbeelden dat dit wel eens een horrorverhaal zou kunnen worden bij de VAIO-Link support.
Nu, misschien kan een duidelijke afbakening van de ondersteuning soelaas bieden en hopelijk bieden ze de relevante files toch aan in de toekomst... who knows
Gorecki
Hallo Gorecki,
Wat voor ondersteuning is de verwachting dat moet worden gegeven. Ik heb vanuit mijn werk een Dell Latitude D830 waar de BIOS erg complex is ( ongeveer 100 parameters die te zetten zijn ) echter deze zijn allemaal goed gedocumenteerd op de website en IN de BIOS. Als je het goed aanpakt dan heb je juist geen of minder support calls dan die er nu zijn.
Even zoeken op internet leert dat er erg veel mensen klagen over het VT bit. Daarnaast is het eigenlijk ook vreemd dat AHCI niet aanstaat en dat de BIOS op legacy / IDE staat. Door AHCI te ondersteunen ( ze worden standaard met VISTA geleverd ) heb je performance winst. Nu maakt Sony keuzes zodat er ook makkelijk Windows XP op gezet kan worden, maar de licentie ondersteund dit niet....
Ik heb een ander issue eerder bij Sony aangemeld en daarvoor is ( achteraf gezien ) mijn laptop 4 keer voor niets ter reparatie naar Belgie geweest. Nadat de laptop voor de 4e keer "Gerepareerd" was maar het probleem niet verholpen kreeg ik een slimmere support medewerker aan de lijn die wel wist wat het probleem is.
Korte probleemomschrijving: Mijn batterij is na 2 a 3 dagen niet gebruiken van mijn laptop leeg.
Blijkt dit te komen doordat Sony standaard een aantal functies aan heeft staan in de BIOS:
* Wake on Lan ( Gebruikt stroom )
* Wake on WLAN ( Gebruikt veel stroom )
* Wake on Keyboard ( Gebruikt stroom )
Deze opties zijn NIET uit te zetten in de BIOS en zijn zelfs niet eens zichtbaar. Dus ik moet support maar geloven.... Indien deze waardes aan te passen waren had ik NOOIT hiervoor gebeld met de support line. Nu dus wel, plus 8 keer transport van een laptop, plus 4 keer een techneut en en analyse van 2 - 3 dagen per verzending. En ongeveer 8 uur aan support calls / mails. Om nog niet te spreken van de frustratie bij mij.
Terugkomend op de VT optie blijkt wel dat veel mensen creatieve oplossingen zoeken en vinden voor dit probleem:
door een tootlje te gebruiken: http://levicki.net/articles/tips/2009/02/20/HOWTO_Enable_Intel_VT_on_Sony_VAIO_notebook_with_AMI_Apt...
Door de BIOS te herschrijven: http://www.allquests.com/question/678250/How-to-Enable-Intel-VT-and-AHCI-on-a-VAIO-SZ.html (met een lijst voor de verschillende types welke registers aan te passen )
Aangezien ik liever een officiele oplossing heb heb ik ook contact opgenomen met Support, maar nog steeds geen antwoord.
Het mooiste zou ik vinden als je als eindgebruiker de mogelijkheid hebt om een "Advanced of Expert" BIOS te installeren waarin deze opties wel gezet kunnen worden. Maar dan met de voorwaarde dat als je zelf iets verknald in de BIOS waardoor je support nodig hebt je daarvoor betaald in plaats van onder de garantie...
Met vriendelijke groet,
Bas Steelooper
Beste Bas,
ik hoop dat je mijn post niet verkeerd begrepen hebt, maar ik baseerde me eigenlijk op het "officiele" standpunt dat Sony hieromtrent in het verleden innam.
Ik begrijp zeer goed dat er geavanceerde gebruikers zijn die heel goed weten waarmee ze bezig zijn en het toestel naar hun wensen willen aanpassen. Een uitgebreidere en aanpasbare set aan BIOS-parameters is bij deze groep een veelvuldig gehoorde vraag, maar Sony heeft dit tot nu toe niet willen veranderen.
Uit persoonlijke ervaring kan ik echter wel zeggen dat hoe meer toeters en bellen er opstaan, hoe meer calls bij de support-diensten je krijgt van gebruikers die hoegenaamd geen baat hebben bij deze settings en beter af zijn van ze niet te zien. Ik kan alleen maar gokken en vermoeden dat dit een mogelijke reden zou kunnen zijn waarom Sony dit ook niet aanbiedt.
Met de komst van Windows 7 is het echter een nog duidelijkere vraag geworden vanuit een deel van het klantenbestand, en ik hoop met jou mee dat deze informatie de relevante personen binnen Sony bereikt om dit in de toekomst mogelijks te veranderen. Het zal dan wel cruciaal zijn om effectief de grenzen van de support heel duidelijk af te bakenen en absoluut duidelijk te maken wat er wel en niet ondersteund wordt. De expert-users hebben hier vaak geen behoefte aan, maar mijns insziens is het cruciaal om dit toch heel duidelijk te stellen.
Gorecki
Beste Gorecki,
Ik had begrepen dat je het daarover had. Ik heb een dag voordat ik hier weer poste een mail naar Sony Support gestuurd echter nog steeds geen antwoord ontvangen van hun. Misschien is Sony nu aan het kijken of ze hun standpunt moeten bijstellen. Ik hoop van wel.
Maar misschien lezen ze hier ook mee op het forum en zien ze wel iets in mijn oplossing:
* Basis BIOS, Beperkte instel mogelijkheden, normale gebruiker, huidig support niveau
* expert BIOS, volledige toegang tot instellingen, geavanceede gebruiker, limited support ( bijvoorbeeld alleen hardware )
Maar het blijft afwachten.
Groeten,
Bas Steelooper
Dit geloof je niet... Vandaag eindelijk een antwoord:
Geachte meneer Steelooper,
Hartelijk dank voor het contact opnemen met Sony Vaio Link Support.
Naar aanleiding van uw vraag moeten wij u helaas mededelen dat uw Vaio model niet compatibel is met Windows 7.
Voor meer informatie kunt u terecht op onderstaande link:
http://club.vaio.sony.co.uk/clubvaio/gb/en/home
Onze excuses voor het ongemak.
Mocht u nog vragen hebben, zijn wij u graag van dienst.
Met vriendelijke groet,
Jac****** V*****
Sony Vaio Link Team
customersupport.nl@vaio-link.com
En dan het volgende antwoord op de vraag om een argumentatie.
Geachte meneer Steelooper,
Hartelijk dank voor het contact opnemen met Sony Vaio Link Support.
Sony heeft een selectie gemaakt voor een aantal Vaio modellen die geschikt zijn voor de update naar Windows 7.
Helaas is uw model niet in die lijst geselecteerd.
Onze excuses voor het ongemak.
Mocht u nog vragen hebben, zijn wij u graag van dienst.
Met vriendelijke groet,
Jac***** V****
Sony Vaio Link Team
customersupport.nl@vaio-link.com