annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Uitdaging ( probleem met STR DH-790)

profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Uitdaging ( probleem met STR DH-790)

Goedemorgen,

Ik heb het volgende probleem.

Allereerst mijn setup: sony receiver str dh-790 gekoppeld aan Kef "eitjes" met een subwoofer Focal Dome. Receiver gekocht in juni 2019 bij bol.com. Prima apparaat maar na 4 maanden hoorde ik geen geluid meer linksvoor. Ook geen test geluid. Getest met oude receiver en wisselen van kabels en de luidspreker was goed. Receiver opgestuurd ter reparatie. Kreeg hem terug en het probleem leek opgelost.

Sinds kort valt het geluid linksvoor weer weg. Het lijkt niet zo dramatisch als vorige keer want als ik even omschakel naar een andere input en weer terug, heb ik weer geluid. Ook testgeluid wordt weergegeven. Laatst lukte de manier niet en heb ik receiver van het stroom gehaald, daarna weer geluid.

Met mijn beperkte kennis van deze materie heb ik het vermoeden dat het niet iets fysieks is. Immers, of er is iets kapot of iets is niet kapot. Mijn idee gaat uit naar software. ps. ik heb de laatste versie.

Contact opgenomen met bol.com en gevraagd wat er eigenlijk bij de eerste reparatie is gebeurd. Ik kreeg heel snel de reparatiebon en daarop stond: "reset uitgevoerd, software opnieuw ingesteld, afgeregeld, getest en gecontroleerd". Ik dacht 2 dingen: ten eerste dat ik in de goede richting dacht en ten tweede dat ik dit ook wel zelf had gekund. Daarvoor ga ik niet weer dat apparaat loskoppelen en opsturen. (bol.com doet daar trouwens niet moeilijk over)

Na deze lange inleiding komt het erop neer dat ik de hulp inroep van de community. Komt iemand deze problemen bekend voor? zo ja wat kan ik er aan doen? Of heeft iemand genoeg kennis in huis om mij te vertellen wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite!

UPDATE

Ik heb alles getest met andere speakers en met andere kabels. Nog niets beter. Toen uit frustratie een tik op de reciever gegeven en ineens deed alles het weer. Helaas voor een paar dagen en het ding is nu weer ter reparatie opgestuurd. Ik zit te denken aan een relais of een slechts contact. Ze zoeken het maar uit. Oude receiver er weer aangeknoopt. Deze mist bepaalde functies zoals earc en 4  maar potverdorie wat een warm en vol geluid. Oudere techniek maar op het audio gebied wel een stuk beter dan het moderne spul.

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Over soortgelijke problemen/defecten heb ik nog nergens gelezen in de Europese Sony Community.

Kunnen de Kef "eitjes" niet de oorzaak zijn, dit omdat het nu al voor de tweede keer is voorgevallen?

Er is in ieder geval nog garantie (tot 2 jaar) op.

Contact opnemen 

suc6 ermee,
73's

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Voor zover ik kan nagaan niet. Geen enkel probleem met andere speakers alleen linksvoor. Ik heb het hele eliminatieproces doorlopen: andere uitgangen, andere receiver en steeds geen enkel probleem. Ik kom steeds bij de receiver uit als oorzaak en alleen linksvoor. En ik heb inderdaad garantie maar als de oplossing is software vernieuwen dan kan ik dat ook zelf en hoeft de receiver niet eerst weer naar het reparatiecentrum te worden opgestuurd. Daarbij ga ik er wel van uit dat er bij de eerste reparatie ook is doorgemeten dat er geen onderdelen defect zijn. In ieder geval bedankt voor de reactie.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Voor de zekerheid toch onderstaande vragen. 

Al eens getest met andere speaker kabel?

Je kunt ook eens speakers omwisselen. Rechtsvoor naar linksvoor

Software update kun je gemakkelijk zelf uitvoeren. Is deze er. Dan zou ik deze installeren. 

Is de bekabeling en speakers goed en je receiver heeft de laatste software. En je hebt het probleem ook nog naar fabriek reset. Terug naar de winkel voor controle. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Jazeker, met kabels en andere receiver (ook sony). Speakers ook omgewisseld. Software is de laatste versie.

Terug naar de winkel is de laatste optie maar dan ben ik bang dat ik het apparaat opstuur, de reparateur weer volstaat met een reset en het installeren van nieuwe software. Maar ik denk dat er weinig anders op zit. Maar ik wacht nog heel even de reacties op mijn post af. Je weet maar nooit....

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Doet het probleem op alle ingangen (HDMI, BlueTooth, Analoog, Optisch) voor?

Ook al eens de fabrieksreset uitgevoerd?

suc6 ermee,
73's

profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Dat vind ik wel een goeie. Als ik even nadenk: Mijn ziggo horizon en mediaplayer zijn via hdmi aangesloten op de versterker en dan via hdmi out naar de tv. Mijn ps4 pro is rechtstreeks aangesloten op de tv en gaat via audio return naar de receiver. Geluid gaat via een optische kabel. En ik moet zeggen dat het probleem zich vooral voordeed/ voordoet bij de ziggo horizon. Ik heb wel eens gedacht dat dat de boosdoener was. Bij mijn mediaplayer en ps4 veel minder problemen maar niet helemaal geen problemen. Met BT geen problemen gehad. Hoe voer ik trouwens de factory reset uit? Is dat een harde reset of die via de aan/uitknop een aantal seconden indrukken? We komen er wel:)

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De "helpgids" op de ondersteunings pagina van de DH790 al ondertussen gevonden?

De fabrieksinstellingen herstellen

U kunt alle in het geheugen opgeslagen instellingen wissen en de fabrieksinstellingen van de receiver herstellen door de volgende procedure uit te voeren.
U moet voor deze bediening de knoppen op de receiver gebruiken.

- Schakel de receiver uit. 

- Houd (aan/stand-by) op de receiver ingedrukt gedurende 5 seconden.

"CLEARING" knippert enige tijd op het displaypaneel en verandert daarna in "CLEARED *".

Opmerking

• Het duurt enkele minuten voordat het geheugen volledig is gewist. Schakel de receiver niet uit voordat "CLEARED *" wordt weergegeven op het displaypaneel.

suc6 ermee,
73's

profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Bedankt. Ik onthoud deze en zal het gebruiken als het probleem zich weer voordoet. Overigens heb ik de kef eitjes van large naar small gezet in het menu. Of dit uitmaakt, geen idee maar small lijkt me wel de betere instelling.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je speakers kunnen niet het volledige bereik aan. Hier komt dan ook je subwoofer van te pas.

Small is dan ook de juiste instelling. Tevens het advies om te kijken naar je "Crossover" instellingen van je speakers op 120 in te stellen. Als goed is heb je de subwoofer op LFE staan. Je kunt nog experimenteren met 100. Maar lager dan 80 zou ik niet gaan. dat bereik kunnen jou speakers na mijn weten niet verwerken. Hier springt dan ook je subwoofer bij.... 

Large word veelal gebruikt in opstelling waar geen subwoofer is. En of de speakers in staat zijn om het mid en laag goed weer te geven. 

Hoe dit in te stellen. Zie de handleiding tevens staat daar ook informatie over lager en small. 😉

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web