annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Uitdaging ( probleem met STR DH-790)

profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Uitdaging ( probleem met STR DH-790)

Goedemorgen,

Ik heb het volgende probleem.

Allereerst mijn setup: sony receiver str dh-790 gekoppeld aan Kef "eitjes" met een subwoofer Focal Dome. Receiver gekocht in juni 2019 bij bol.com. Prima apparaat maar na 4 maanden hoorde ik geen geluid meer linksvoor. Ook geen test geluid. Getest met oude receiver en wisselen van kabels en de luidspreker was goed. Receiver opgestuurd ter reparatie. Kreeg hem terug en het probleem leek opgelost.

Sinds kort valt het geluid linksvoor weer weg. Het lijkt niet zo dramatisch als vorige keer want als ik even omschakel naar een andere input en weer terug, heb ik weer geluid. Ook testgeluid wordt weergegeven. Laatst lukte de manier niet en heb ik receiver van het stroom gehaald, daarna weer geluid.

Met mijn beperkte kennis van deze materie heb ik het vermoeden dat het niet iets fysieks is. Immers, of er is iets kapot of iets is niet kapot. Mijn idee gaat uit naar software. ps. ik heb de laatste versie.

Contact opgenomen met bol.com en gevraagd wat er eigenlijk bij de eerste reparatie is gebeurd. Ik kreeg heel snel de reparatiebon en daarop stond: "reset uitgevoerd, software opnieuw ingesteld, afgeregeld, getest en gecontroleerd". Ik dacht 2 dingen: ten eerste dat ik in de goede richting dacht en ten tweede dat ik dit ook wel zelf had gekund. Daarvoor ga ik niet weer dat apparaat loskoppelen en opsturen. (bol.com doet daar trouwens niet moeilijk over)

Na deze lange inleiding komt het erop neer dat ik de hulp inroep van de community. Komt iemand deze problemen bekend voor? zo ja wat kan ik er aan doen? Of heeft iemand genoeg kennis in huis om mij te vertellen wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite!

UPDATE

Ik heb alles getest met andere speakers en met andere kabels. Nog niets beter. Toen uit frustratie een tik op de reciever gegeven en ineens deed alles het weer. Helaas voor een paar dagen en het ding is nu weer ter reparatie opgestuurd. Ik zit te denken aan een relais of een slechts contact. Ze zoeken het maar uit. Oude receiver er weer aangeknoopt. Deze mist bepaalde functies zoals earc en 4  maar potverdorie wat een warm en vol geluid. Oudere techniek maar op het audio gebied wel een stuk beter dan het moderne spul.

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

We dwalen af van mijn eigenlijke probleem maar het is hobby. Ik heb geen kef sub meer (dat was de zwakke schakel ) maar een focal dome. Deze heeft 1 aansluiting. En de crossover heb ik op dome staan. Dat is ongeveer 100. Want de schaal gaat van 70 - 90 - dome- 120. En voor de goede orde: het probleem is ontstaan op een moment dat ik de kef sub nog wel had. En net als bij de tandarts: als je er bent is de kiespijn weg en zo is het nu ook. De linkerspeaker doet het prima. De vraag is alleen hoe lang nog? Als het weer gebeurt zal ik de receiver resetten en alles opnieuw inregelen.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je stelt een tweede vraag m.b.t. Small en Large. In verlengde daarvan zit de crossover. Je speakers kunnen niet volledige range aan. Zet je de crossover op 120/100 dan zal er helaas stuk van het mid en laag weg vallen. Gezien het ontbreken van een subwoofer. Zet je de speakers op Full dan loop je tegen de beperkingen van je speakers aan (en mis je nog steeds stuk van mid en laag) 😉

Mocht je de subwoofer nog hebben. Waarom deze niet toevoegen aan de set en goed afstellen. 

* Fronts op "Small"

* crossover op 120 of 100

* Subwoofer op LFE

Op HT forum vind je nodige informatie m.b.t. goed instellen van je speakers

https://www.htforum.nl

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
hendrikje123
Ontdekker

Er is een misverstand. Ik heb de oude kef sub niet meer maar een andere.