Deel jouw ervaring!
Op 26.01.2017 heb ik bij MediaMarkt vestiging Leeuwarden een Sony MDR-1000x Koptelefoon gekocht.
Een prachtige koptelefoon, goede geluidskwaliteit, mooi design. Helaas is binnen drie
maanden in de hoofdbeugel een breuk ontstaan, aan de rechterzijde binnenkant, op het scharnier vlak bij de oorschelp. Ik heb de koptelefoon niet laten vallen, ben er niet op gaan zitten of staan, heb hem “normaal” gebruikt en niet onzorgvuldig behandeld. Ik vermoed dus een zwak punt in de constructie van de hoofdbeugel.
Het door MediaMarkt ingeschakelde service-punt (Sony-reparateur) heeft mij laten weten, dat zij, na onderzoek (21 minuten arbeidstijd), tot de conclusie zijn gekomen, dat de koptelefoon total-loss verklaard moet worden. Ze melden, dat de breuk “niet spontaan ontstaan” kan zijn en schuiven het op onzorgvuldig gebruik van mijn kant. De twee opties, die door het service-centrum worden aangeboden zijn 1) vernietiging en 2 ) naar mij terugzenden in deze zg. “total loss” staat tegen een vergoeding van EUR 38,50 voor het onderzoek. O ja, ik kan natuurlijk ook een nieuw exemplaar aanschaffen voor EUR 330,00.
Ondertussen heb ik op internetfora meerdere gebruikers gevonden, die hetzelfde mankement aan de Sony MDR-1000x hebben opgelopen : een breuk aan de binnenkant van de beugel bij het scharnier, niet ver van de oorschelp.
Krijgen die allemaal hetzelfde te horen? Ja. Ze zijn, volgens Sony (of de hen vertegenwoordigende servicepunten), allemaal zelf verantwoordelijk voor de optredende breuken, die “niet spontaan ontstaan”. Aan de bouwkwaliteit van de koptelefoon kan het volgens Sony dus niet liggen, is hier het uitgangspunt.
Ik sta op het standpunt, dat een koptelefoon in deze prijs- en kwaliteitsklasse op- en afgezet moet kunnen worden, zonder dat de beugel daar binnen zo'n korte tijd onder bezwijkt. Trouwens, een goedkope koptelefoon blijft binnen die termijn ook gewoon heel. Nogmaals, de breuk treedt op aan de binnenkant en uitgerekend daar is vanzelfsprekend trek op de beugel als je een koptelefoon gebruikt! Een koptelefoon, die dat niet verdraagt, is gewoon slecht gebouwd.
Ik ben dus bijzonder ontevreden met de passief-aggressieve reactie van Sony, waarin onzorgvuldig handelen van mijn kant als definitieve conclusie wordt geponeerd, waar ik ook nog EUR 38 voor mag betalen als ik de koptelefoon in de zg. “total loss” staat terug wil ontvangen. Kortom, de tactiek van : Ons Product is goed, U als gebruiker heeft gefaald.
Wat mij betreft: Product : slecht. Afhandeling van aanvraag reparatie binnen garantietijd : slecht.
Ik wil, kortom, mijn geld terug. Het kan niet zo zijn, dat redelijk gebruik van een koptelefoon (nogmaals, in deze prijsklasse en met de daarbij behorende kwaliteitsaanspraak) tot dit soort defecten leidt. Sony/MediaMarkt zou mij (en gebruikers, die met hetzelfde defect geconfronteerd zijn) ruimhartig moeten willen vergoeden, in plaats van de verantwoordelijkheid naar de gebruiker te schuiven.