Deel jouw ervaring!
Ik heb een VGN-SZ4XN/C met Vista. Alle geluiden (computersignalen, films, iTunes, Mediaplayer, Skype, enz) kan ik gewoon via de interne luidsprekers horen. Maar als ik externe speakers aansluit via de koptelefoonuitgang krijg ik sinds kort alleen nog maar de computersignalen en ook Skype te horen. iTunes, videofilmgeluid enz. komen niet meer door.
Kan iemand mij een tip geven hoe dit op te lossen?
Ik ben geen ster in de computertechnologie, dus ik hoop op antwoord in niet al te technische bewoordingen.
Bedankt bij voorbaat.
Peter
Hoi Peter,
probeer eens even dit:
- steek je hoofdtelefoon in
- start een paar programma's op die je gebruikt en die al dan niet geluid geven door de hoofdtelefoon
- dubbelklik op het luidspreker-icoontje rechts onderaan (naast de klok)
- kies daar Mixer
Normaal gezien opent zich nu een venster waar alle toepassingen die op dat moment geluid genereren zichtbaar zijn. Je kan hier de geluidsvolumes voor elk programma apart regelen en indien nodig de mute-functie afzetten (waardoor het programma geen geluiden meer onderdrukt).
Laat maar iets weten als het niet lukt.
Gorecki
Hallo Gorecki,
Ik heb geprobeerd wat je voorstelde. Ik zie de "schuifregelaars" van de open programma's en ze staan allemaal aan. Dus ook die van bijvoorbeeld Itunes die geen geluid geeft op de externe luidsprekers.
Ik heb ook via Headphone properties de test gedaan en die geeft gewoon geluid op de externe speakers.
Maar andere programma's als Itunes en Win Mediaplayer geven wel goed geluid via de interne luidsprekers maar niet via de externe uitgang.
Het lijkt wel of er voor dit selectief aantal programma's de externe uitgang niet is verbonden met de software terwijl het voor andere programma's (Windowsgeluiden, Skype) prima werkt.
Merkwaardig is dat het voorheen wel gewoon werkte. Ik heb mijn laptop echter enkele maanden niet gebruikt zodat ik niet precies weet wanneer het is mis gegaan.
Ik hoop dat je nog een ander advies hebt waarvoor ik je bij voorbaat dank.
Intussen een Prettige Jaarwisseling gewenst.
Peter
Hoi Peter,
het feit dat je niet exact weet wanneer het mis beginnen te gaan is, bemoeilijk de zakk natuurlijk een beetje
Misschien een domme vraag... maar je bent toch zeker dat het niet aan de kabel of zo ligt? Heb je het toevallig kunnen testen met een tweede paar hoofdtelefoontjes of zo?
Gorecki
Hallo Gorecki,
Nee, het ligt zeker niet aan de kabel of plug e.d. Immers: van Skype en Windows zelf komen de geluiden luid en duidelijk door op mijn externe luidsprekers of koptelefoon.
Heb ook iTunes opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft niets uit gehaald.
Kan het iets zijn met drivers in de laptop? Kan ik bepaalde versies zien en je doorgeven zodat je kunt zien of het de juiste zijn?
Overigens heb ik een -ongefundeerd- vermoeden dat het gekomen is na installatie van Servicepack2 voor Vista.
Met groet.
Peter
Ik ben er inmiddels achter dat als ik de externe luidsprekers aansluit alvorens ik de laptop aanzet, ze wel goed werken. Het blijft natuurlijk vreemd dat ik niet kan switchen tussen externe en interne luidsprekers als mijn laptop aan staat.
Hoi Peter,
ik denk dat we inderdaad meer moeten beginnen zoeken in de richting van een driver-probleem, zeker als de luidsprekers wel werken als je ze voor het opstarten al aangesloten hebt. Heb je alle updates geinstalleerd vanop VAIO-Link? Normaal gezien moet je VAIO Update 5 al hebben, en die kan makkelijk alle drivers en utilities updaten.
Kan je dit even checken?
Gorecki
Sorry dat ik een tijdje niet online was. Ja, ik heb Vaio update 5 er al op zitten. Ik krijg de melding dat er geen automatische en handmatige updates beschikbaar zijn.
Daarmee kan het probleem dus niet worden opgelost.
Heb je nog een andere suggestie misschien die ik kan uitproberen?
Peter.