Deel jouw ervaring!
Hoi,
Ik had een vraagje over mijn li-ion accu. Kan iemand mij misscien vertellen hoe ik het best met deze accu moet omgaan zodat deze langer meegaat. Ik heb hem tot nu toe altijd op stroom staan.
gr,
sami
Hoi sami,
heb je de battery care aangeschakeld? Dit kan je doen in het VAIO Control Center, en zou normaal gezien de beste garantie moeten geven op een batterij die lang(er) meegaat, ook als het toestel (bijna) de hele tijd aan de netstroom hangt.
Gorecki
Ik heb hem aangezet en heb hem ingesteld op 100%. Maar ik begrijp alleen niet de functie van deze optie want als ik het goed begrijp kan je kiezen tot hoe ver de accu kan worden opgeladen?
gr,
sami
Dat klopt... en eigenlijk komt het erop neer dat hoe lager je het maximum laadniveau instelt, hoe langer de batterij meegaat.
Als je je computer slecht occasioneel op batterij gebruikt, zou ik 80% aanraden. wat er dan gebeurt is dat de batterij oplaadt tot 80%, en dan de batterij op dat niveau gehouden wordt, maar niet meer bijlaadt. Als je je computer heel frequent op batterij gebruikt, en kan leven met een iets kortere levensduur van de batterij, kan je battery care gewoon afzetten of elke keer laten doorladen tot 100%.
Mijns insziens heeft Sony dit stukje software ontwikkeld aangezien ze weten dat een heel aantal notebooks slechts heel occasioneel op batterij gebruikt worden, en er een aantal klanten geen batterij-levensduur meer hadden na de computer gedurende jaren aan de stroom te laten hangen en slechts heel af en toe eens af te koppelen.
Gorecki
Hoi sami,
heb je de battery care aangeschakeld? Dit kan je doen in het VAIO Control Center, en zou normaal gezien de beste garantie moeten geven op een batterij die lang(er) meegaat, ook als het toestel (bijna) de hele tijd aan de netstroom hangt.
Gorecki
Hi Denix,
deze functie is niet op alle modellen aanwezig, maar als het op jouw model van toepassing is, kan je het vinden in VAIO Control Center - Power Management - Battery Charge Functions.
Gorecki
Volgens mij kan ik het nog steeds niet vinden.
Ik heb een FZ31M notebook.
Ik doe het volgende
Start --> VAIO Control Center --> Energiebeheer --> Energiebeheer --> De schema instellingen wijzigen --> Geavanceerde energie-instellingen wijzigen --> (zie foto).Welke instellingen moet ik dan aanpassen?
Bedankt
Ziehier een screenshot van mijn VAIO Control Center met de desbetreffende sectie uitgeklapt...
als je dit niet hebt, vermoed ik dat jouw model de functie niet ondersteunt.
Het VAIO control center is inderdaad anders bij mij. Ik zie dat het niet lukt.
Bedankt nog voor de screenshot.
Graag gedaan